آرشیو خبر ا مطالب آموزشی ا حوزه عملیات ا حوزه پیشگیری ا مدیر عامل ا تماس با ما ا پست الکترونیک                                                                       صفحه اول ا بازگشت به آرشیو

 

>>   آرشیو گزارش تصویری دوره ها    <<

بازی مقابله با بحران
در زلزله بزرگ سال 1995 ژاپن بدلیل خرابی های ناشی از زلزله امدادرسانی با مشکل مواجه شده و مردم عملیات امداد و نجات را برای خود انجام دادند و جمعاً 160 هزار نفر در آوار گرفتار شدند که از این تعداد 35 هزار نفر توسط نیروهای امدادی و 125 هزار نفر توسط مردم نجات یافتند .

نتیجه ای که پس از بحران حاصل شد این بود که در فجایع بزرگ امداد رسان اصلی (خود مردم) هستند ، نه نیروهای امداد شهر . از این رو تمام برنامه ریزی ها می بایست در جهت آموزش عمومی شکل بگیرد . بعد از حادثه مذکور پرسشنامه ای بین مردم توزیع و جمع آوری شد که راههای عملی آنان را که هنگام نجات افراد خانواده و همسایگان خود مورد استفاده قرار داده بودند بررسی کرده و از بین روش های اعلام شده آنهایی را که پرکاربرد بودند انتخاب نموده و در قالب بازی و سرگرمی طراحی و تدوین نمودند .

 از طریق این بازی ها شخصیت عروسکی (در بندرعباس لاکی) نجات داده می شود و بعنوان: (بازی مقابله با بحران ) نام گذاری شده و در حال حاضر این بازی در 17 کشور دنیا برگزار می گردد و بندرعباس هفدهمین نقطه جهان است که این آموزش ها در آن به صورت منظم اجرا می گردد .
در پاییز سال 1393 مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در دوره مدیریت بحران که در کشور ژاپن برگزار گردید شرکت نمود و پس از آشنایی وی با نحوه اجرای دوره در شهرهای مختلف آن کشور ، طرحی با نام بازی مقابله با بحران در دستور کار سازمان قرار داد تا بندرعباس پیشتاز اجرای این دوره در ایران باشد . پس از چند ماه برنامه ریزی این دوره با آغاز سال 1394 رسما شروع بکار نمود  .
نماد و شخصیت بازی مقابله با بحران در بندرعباس لاک پشت سبز با نام لاکی است . در این دوره ها سعی شده تا مواردی را که بیشترین کاربری در مواقع بحرانی دارند به صورت بازی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود .
 

در حال حاضر بازی ها به صورت ماهی 2 بار و هر بار در یکی از محله های شهر بندرعباس برگزار می شود . آیتم ها به صورت کارگاهی و در فضای باز پارک ها و زمین های ورزشی محله ها اجرا می شود که شامل این موارد است :


• نحوه ثابت کردن وسایل منزل
• نجات از زیر آوار با ابزار موجود مثل جک ماشین و الوار
• کمکهای اولیه
• حمل مصدوم با پتو
• رله سطل آب
• خاموش کردن آتش با خاموش کننده دستی
• ساختن ظرف غذا با کاغذ و پلاستیک
• بازی با کارت های آموزشی
• آموزش انواع گره
برپایی نمایشگاه نقاشی با موضوع ایمنی در کنار کارگاههای آموزشی و اهداء جوایز به شرکت کنندگان ، از دیگر موارد برنامه اجرایی این دوره های آموزشی به شمار می آید .

 

جهت مشاهده عکس دوره های برگزار شده بروی لینک زیر کلیک کنید .

 

آرشیو گزارش تصویری دوره ها
 

 

 

         

 

 

 

   

صفحه اول ا بازگشت به آرشیو

 

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است .