آرشیو خبر ا مطالب آموزشی ا حوزه عملیات ا حوزه پیشگیری ا مدیر عامل ا تماس با ما ا پست الکترونیک                                                                       صفحه اول ا لیست مطالب آموزشی

 

پیشگیری از حوادث کودکان

 

يکي از علل شايع مرگ و مير در کودکان سنين يک تا ۱۵ سال، حوادث است. در صورت رعايت اصول اوليه ايمني، بسياري از حوادث قابل پيشگيري هستند. به اين منظور بايد به کودکان خود بياموزيد که چگونه از خطرات خيابانها و زمين بازي دوري کنند. همچنين احتمال بروز سوانح خانگي را تا حد امکان کاهش دهيد. تصادفات رانندگي مسئول اکثريت مرگ و ميرهاست. استفاده از وسايل حفاظتي داخل اتومبيل براي پيشگيري از مرگ و صدمات شديد در مواقع بروز تصادفات بسيار مؤثرند.

   کودکان ذاتاً کنجکاو هستند. در محيط خانه هم احتمال خطراتي نظير شوک الکتريکي، سيم هاي برق،  تيغ، درهاي شيشه اي، پنجره هاي باز، حمام، وان و استخر وجود دارد.

   همانطور که کودک بزرگتر مي شود. نوع مراقبت ها نيز فرق مي کند. به عنوان مثال در مورد يک کودک نوپا بايد مواظب پله ها و لبه هاي تيز بود ولي در کودکان بزرگتر بايد در مورد دوچرخه و خيابان نگران بود و اقدامات حفاظتي را به مورد اجرا گذاشت.

  نگهداري داروها

   داروها در منزل بايد دور از دسترس کودکان نگهداري شوند؛ سعي کنيد آنها را در مکاني که کودکان به آنها دسترسي ندارند نظير جعبه داروي قفل دار نگهداري کنيد؛ داروهاي تجويز شده را بعد از بهبودي در منزل نگه نداريد؛ نگهداري داروهايي که تاريخ مصرف آنها گذشته کار اشتباهي است؛ به خاطر داشته باشيد داروهاي دور ريختني خود را در جايي بريزيد که در دسترس کودکان نباشند.

  ايمني در آشپزخانه

   سوختگي ها يکي از عمده ترين علل مرگ هاي حادثه اي در منزل هستند، بنابراين دوري از اجاق گاز را به کودکان بياموزيد؛ اگر چه محافظ هاي روي گاز احتمال دسترسي کودک به ظروف داغ را کاهش مي دهند ولي دستگيره ماهيتابه را در امتداد يا پشت گاز قرار دهيد؛ درضمن مواد شيميايي خانگي و يا سموم را در محفظه قفل دار قرار دهيد.

  ايمني در باغ

   در باغ موارد زيادي وجود دارد که خوردن آنها خطر آفرين است، سموم باغباني را دور از دسترس نگهداريد؛ هميشه کودهاي شيميايي را در يک قفسه قفل دار نگهداري کنيد؛ به کودک هشدار دهيد از خوردن برگ و يا دانه گياهان خودداري کند.

  ايمني در بازي

   به کودکان خود بازي کردن صحيح را بياموزيد؛ تنها زماني اجازه استفاده از سرسره را بدهيد که سرسره روي يک سطح صاف مانند چمن قرار داشته باشد؛ چرخ و فلک وسيله خطرناکي است. در اين بازي احتمال قرار گرفتن دست و پا در زير دستگاه وجود دارد؛ تاب بازي براي کودکان بزرگتر مناسب است؛ استفاده همزمان دونفر از تاب خطرناک است.

  دوچرخه سواري

   دوچرخه سواري نياز به تجهيزات کامل دارد؛ دوچرخه بايد از لحاظ ايمني بررسي شود؛ بايد کلاه ايمني و لباس شبرنگ تهيه شود و دوچرخه را به چراغ مجهز نمود تا دوچرخه و دوچرخه سوار  براي سايرين قابل رؤيت باشند؛ دوچرخه سواري در خيابان و شب براي کودکان زير ۱۴ سال تا ۱۵ سال خطرناک است؛ همواره ساختمان مکانيکي دوچرخه کودک خودرا بررسي کنيد.

  ايمني در اتومبيل

   همواره براي کودکان زير ۱۰ کيلوگرم از صندلي هاي مخصوص که در صندلي جلو و يا عقب نصب مي شوند استفاده کنيد؛ در صورتي که اتومبيل شما مجهز به کيسه هوا است، هرگز صندلي کودک را روي صندلي جلو نصب نکنيد؛ جاي مناسب براي کودکان بزرگتر روي صندلي عقب است و استفاده از کمربند ايمني براي آنها الزامي است .

منبع : وب سایت صدا وسیما

   http://www2.irib.ir/health/html/safety.htm

 

   

صفحه اول ا لیست مطالب آموزشی

 

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است .