آرشیو خبر ا مطالب آموزشی ا حوزه عملیات ا حوزه پیشگیری ا مدیر عامل ا تماس با ما ا پست الکترونیک                                                                       صفحه اول ا لیست مطالب آموزشی

 

فوائد سیب زمینی در درمان زخم ها و سوختگی ها :

 

گیاهی علفی ، یک ساله و دارای ساقه های تغییر شکل یافته زیر زمینی است که غده آن از تورم و ضخیم شدن قسمتهای انتهایی این ساقه ها به وجود می آید. سیب زمینی دارای انواع زیادی است که بر مبنای زود رس یا دیررس بودن ، رنگ پوست و بافت ، شکل غده ضخامت پوست و سایر صفات گروه بندی می شوند . در ایران کشت ارقام ذیل از سیب زمینی متداول است . 1- اسلامبولی 2- پشندی 3- همدانی 4- آلفاسیب زمینی ازنظر اهمیت غذایی بعد از گندم و برنج در رتبه سوم قرار دارد و تولید سالیانه آن در دنیا به حدود 290میلیون تن می رسد . متوسط عملکرد یک هکتار سیب زمینی در ایران 7تن است . فواید :

1- سیب زمینی دارای مقدار زیادی ویتامین( آ – ب- ث)نشاسته و مواد معدنی است . 2- سیب زمینی به علت داشتن ویتامین برای قلب مفید است .

3- سیب زمینی به علت داشتن فسفر ، تقویت کننده نیروی جنسی و مغز می باشد .

4- اگر سیب زمینی رنده شده را به صورت مرهم بر روی سوختگی های سطحی بگذارید و این کار را دو ساعت به دو ساعت تکرار کنید سوختگی به زودی التیام می یابد.

5- برای درمان ضرب خوردگی می توان 200گرم سیب زمینی پوست کنده را پخته و پس از له کردن ، آ ن را در پارچه نازکی بریزید و وقتی که گرمی آن معتدل شد ب صورت مرهم ، روی عضو ضرب خورده بگذارید .

6- مرهم پوره سیب زمینی بیماری جرب را درمان می کند ، لذا باید 200گرم سیب زمینی را پوست کنید و آ ب پز کنید و پس از له کردن به صورت پوره در آورید و در پارچه نازکی ریخته وقتی ملایم شد روی محل مورد نظر قرار دهید .

7- رژیم غذایی با سیب زمینی ، بیماری دیابت را معالجه می کند . لذا اشخاص بیمار باید سیب زمینی را به صورت آب پز ، پوره ، سرخ کرده ، و تنوری مصرف کنند

8- در معالجه اسهال ، ورم روده و التهاب دستگاه هاضمه از جوشانده سیب زمینی به صورت تنقیه استفاده می شود .
9- اگر سیب زمینی آب پز را با گیاهان یا دانه های لعاب دار ( مانند قدومه ، اسپرزه – و غیره ) به صورت جوشانده در آورند و مرهم آن را بر روی ورمها و التهابات سطحی ،کوبیدگی ها ، ضرب خوردگی ها ،  و ورم حاد انگشتان قرار دهند اثر شفا بخشی خواهد داشت

10- اگر سیب زمینی رنده شده یا گرد سیب زمینی را در محل سوختگی ها ی بدن ، خراشهای سطحی پوست ، بیماری اگزما قرار دهند و روزی چند مرتبه تعویض نمایند آنها را تسکین خواهد  داد .11- سیب زمینی ضد کم خونی است .

12- جوشانده سیب زمینی مخلوط با دم کرده شیرین بیان،  ادرار آور است و برای اشخاصی که به سنگ کلیه و مثانه و بند آمدن ادرار مبتلا هستند مفید است .

13- جوشانده برگ و گل سیب زمینی به مقدار 30گرم دریک لیتر آب ، نوشابه ای به وجود می آورد که به مقدار کمی دارای مواد مخدر و خواب آور است .

14- جوشانده 30 گرم برگ سیب زمینی در یک لیتر آب ، برای اشخاص که مبتلا به رماتیسم و نقرس هستند تجویز می شود .

15- سیب زمینی ،سبزی سالم و مفیدی است که مصرف ان برای اشخاص مبتلا به ورم مفصل یا باد مفصل و اشخاصی که زیاد چاق شده اند و نباید چربی و روغن بخورند تجویز شده است .

16- سیب زمینی از سبزیها یی است که خیلی زود هضم می شود .

17 با سیب زمینی رنده شده مخلوط  با روغن زیتون ، مرهمی می توان تهیه نمود که برای معالجه مفاصل دردناک بسیار مفید است .

18- جوشانده  برگ و گل سیب زمینی به مقدار 30 گرم در یک لیتر آب برای اشخاص مبتلا به اسهال ، تشنج و حملات عصبی مفید است .

19- سیب زمینی غشاء معده را اصلاح می کند و اسهال و اسهال خونی را درمان می نماید .

20- سیب زمینی به علت داشتن مقدار زیادی مواد نشاسته ای یک غذای نیرو بخش می باشد .

21-آب سیب زمینی خام را در مورد زیادی ترشی اسید معده ، انواع اولسرهای معده و اسهال کودکان شیر خواره تجویز کرده اند و نتایج بسیار مفیدی از آن گرفته اند .

22- آب سیب زمینی خام برای درمان زخم معده ، مفید است .چون مزه سیب زمینی خام نامطبوع است می توان آن را با عسل یا آب گوجه فرنگی یا هویج مخلوط کرد و مصرف نمود .

23- اگر سیب زمینی خام را رنده کرده و با روغن زیتون مخلوط کنند برا ی معالجه بواسیر مفید است .

24- اگر سیب زمینی خام را رنده کرده و با روغن زیتون مخلوط نمایند برا ی معالجه زخم های ناشی از سوختگی ، کورک و دمل های چرکی و اولسرهای ساق پا که بر اثر کمبود ویتامین ث ایجاد می گردد مفید است .

برگرفته شده از : http://www.akairan.com/mqlt/health/potatos-good.html

 

   

صفحه اول ا لیست مطالب آموزشی

 

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است .